6 בדצמ׳ 2016

יושבנוּת - המגיפה של המאה ה- 21


רובנו, גם מבוגרים וגם ילדים, יושבים רוב היום - לומדים, עובדים מול מחשב, נוסעים ואפילו את שעות הפנאי מבלים מול המחשב או הטלוויזיה. במחקר שנערך בארה"ב, התברר שמבוגרים וילדים יושבים מעל 7 שעות ביום. ישיבה מרובה עלולה לגרום ללחץ על החוליות ולהתכווצויות שרירים, שגורמות לבעיות שריר שלד ולכאבים הנובעים מהן - כאבי גב, צוואר וגפיים. ישיבה ממושכת מעלה את הסיכון לקרישי דם, במיוחד אם גם שוכחים לשתות, וכן לעליה בסיכון להשמנת יתר, למחלות לב וכלי דם. 

איך אפשר להמנע מסכנות היושבנוּת? הנה כמה רעיונות: 

במשרד:

1. סדרו את עמדת העבודה, כך שתהיה נוחה לכם: גובה הכסא צריך להיות כזה שהרגליים יהיו מונחות על הרצפה, הירכיים ב- 90 מעלות לשוקיים, האמות ב- 90 מעלות לזרועות והגב התחתון צמוד לבליטה במשענת הכסא. אפשר להעזר בכרית לגב או בארגז תומך לכפות הרגליים. את חלקו העליון של מסך המחשב מקמו בגובה העיניים, והעזרו בחבילת ניירות מחשב, כדי להתאים את גובהו של המסך. 

2. הציעו לקיים פגישות בעמידה או בהליכה, במקום בישיבה. תועלת נוספת, על הדרך - הן גם יתקצרו ויתמקדו ויהפכו אתכם לעובדים יעילים יותר. במקום לדבר עם קולגות בטלפון או באימייל, לכו למשרד שלהם ודברו איתם שם או הציעו להם ללכת איתכם. שוחחו בטלפון תוך כדי התהלכות במשרד, במקום בישיבה.

3. מקמו רחוק - הציבו את המדפסת מחוץ למשרד שלכם, ולכו לקחת כל הדפסה ששלחתם. החזיקו בקבוק מים ופירות במקרר,ולא לידכם.



4. זוזו לעיתים קרובות - אחת ל- 45 דקות, עשו הפסקה. קומו מהכסא, לכו לשתות מים או לכו לקחת את הדואר. עודדו את הילדים לצאת להפסקה ולא להשאר בכיתה, ולעשות במהלכה פעילות גופנית קלה. גם להם חשוב לזוז. אם אתם נוהגים במשך זמן ממושך, עצרו בתחנת דלק, וצאו להתאוורר, לזוז ולהתעורר.

5. עשו מתיחות, שישחררו את השרירים שנתפסו בישיבה הממושכת. למשל - סובבו את הכתפיים מספר סיבובים אחורה ומספר סיבובים קדימה. הניעו את הראש, בתנועות רחבות של "לא" ו"כן". שלבו את אצבעות הידיים זו בזו, וסובבו את כפות הידיים המחוברות, לשחרור פרק כף היד. קרבו את השכמות זו לזו מספר פעמים. סובבו את הקרסוליים מספר סיבובים, פעם החוצה ופעם פנימה. 

בבית:

6. מצאו תחביבים שאינם כוללים ישיבה - עבודה בגינה, בישול, ריקוד, הליכה, וכמובן כל סוגי הספורט. 

7. החליפו נסיעה ונהיגה בהליכה ורכיבה על אופניים. נכון, זה לוקח יותר זמן, ולא כל כך נעים כשיורד גשם זלעפות, אבל הרבה יותר בריא!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: