14 בדצמ׳ 2016

סופגניות - כן או לא?



חנוכה בפתח, הקונדיטוריות במתח, ושר הבריאות, שכבר הביע את דעתו בעבר בענייני תזונה נכונה, קורא לציבור להמנע מאכילת סופגניות. 
קמח לבן, המון סוכר ועוד יותר המון שמן, החומרים שמהם מורכבות הסופגניות, באמת לא נשמעים כמו מתכון לבריאות טובה. גם המספרים מהלכים אימים - בכל סופגניה יש כ- 500 קלוריות, שזה בסביבות 70 קלוריות לביס. ב- 500 קלוריות אפשר לאכול ארוחה שלמה, שכוללת בשר (צלוי), פסטה או אורז, ומנת ירקות מבושלים או  מאודים. ארוחה כזו היא כמובן הרבה יותר מזינה ומשביעה, וכוללת ערכים תזונתיים מגוונים. 
מצד שני, להפוך את הסופגניות לאויבות הבריאות זה די קיצוני. סופגניה, ממש כמו מצה בפסח ואוזן המן בפורים, היא מסמלי חג החנוכה, שהוא חג משפחתי וחברתי (תלוי עם מי אתן בוחרות להדליק נרות...), שמכניס קצת אור וחום  בחושך החורפי. נכון, ממש לא חובה לאכול סופגניות, ואפשר להחליף אותן בפחמימות יותר "בריאות" (או בירקות מאודים), אבל סופגניות הן חלק מאווירת החג ומהכייף.
בקבוצות לאורח חיים בריא "מפסיקות לספור, מתחילות לסמוך", שאני מנחה יחד עם סיגל ביצור, אנחנו מלמדות, שמי שסומכת על הגוף שלה כל השנה, לא צריכה לזכור כמה קלוריות יש בסופגניה, ובטח לא לספור אותן ולחשב מה היתה יכולה לאכול בכמות הקלוריות הזו. 
הגישה שלנו דוגלת במתינות ובדרכי נועם ולא בהחרמות. המפתח לחיים בריאים הוא איזון, ולא התנזרות מוחלטת. מי שמקפידה על אורח חיים בריא כל השנה, אוכלת הרבה ירקות, שותה מים ועושה פעילות גופנית סדירה, יכולה לאכול, אם היא רוצה, סופגניה או שתיים במהלך החג.
הסוד הוא להפחית בכמויות, לשמור על הגבולות שתקבעו מראש, ולזכור ש"הכל במידה", ושהשמחה האמיתית באה מהמפגש המשפחתי/ חברתי בעת הדלקת הנרות, ולא מאכילת פחמימה זו או אחרת.

אז סופגניות - מחרימות או זורמות? כתבו לי בתגובות:

2 תגובות:

  1. צודקת במאה אחוז. אוהבת את הגישה שלך ושל סיגל. לכן, זורמת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! אם מחליטים לאכול סופגניה, כדאי להחליט מראש כמה לאכול ואיזה, ולעמוד בהחלטה.

      מחק

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: