30 באוג׳ 2017

לקראת החזרה לבית הספר - אוכל לילדים גדולים


freedigitalphotos/ambro

הילדים חזרו ללימודים ולוח הזמנים שלהם משתנה. לא עוד קימה בשעה מאוחרת ואכילת ארוחת בוקר בצהרים, אלא מסגרת מסודרת יותר של שינה ואכילה. בקיץ אולי שחררתם ואפשרתם הרבה ג'אנק פוד קנוי או מוכן בבית, אבל עכשיו הגיע הזמן לאכילה שתעזור להם להתרכז בלימודים ותשמור אותם שבעים לאורך שעות ארוכות של בית ספר. 
אנחנו מדברות הרבה על תכנון, ואחד הטיפים שאנחנו נותנות הוא למלא יחד עם הילדים טבלה בכל מוצאי שבת, ובה יהיה כתוב איזה ממרח יהיה בכריך ואיזה פירות וירקות יקחו מדי יום. 
אלא שהטיפ הזה עובד טוב יותר עם ילדים קטנים, שמישהו אחר מכין להם את קופסת האוכל. 
ילדים גדולים, מכיתות ה' ומעלה, פעמים רבות מכינים לעצמם אוכל לבית הספר, ותפקיד ההורים הוא לעודד אותם לעצמאות, לחנך אותם לתזונה נכונה, ולהשגיח על מה, כמה ואיך הם אוכלים.

אז איך עושים את זה נכון: 
1. כדאי מאוד מאוד להרגיל אותם לאכול ארוחת בוקר. ארוחת הבוקר עוזרת לריכוז ועירנות בכיתה, ולכן לא כדאי לדלג עליה. כדי לחסוך זמן ומאמץ ארוחת הבוקר צריכה להיות פשוטה, טעימה ומהירה להכנה. למשל, פרוסת לחם (רצוי מלא) עם ממרח לא ממותק, או ביצה רכה, או דגני בוקר עם יוגורט, ולשתות לפחות כוס מים אחת. אם מסתדר לכם, שבו לאכול איתם. אפילו אם אתם רק שותים כוס קפה, אתם מהווים דוגמא אישית לארוחת בוקר, וזו הדרך הטובה ביותר לחנך.
מי שלא מסוגל להכניס שום דבר לפה בבוקר, יכול לוותר על ארוחת בוקר, אבל אז כדאי להשקיע בארוחת עשר.

2. ארוחת עשר אמנם חשובה במיוחד לילדים שלא רוצים לאכול ארוחת בוקר, אבל גם לכאלה שאכלו. היא נותנת אנרגיה להמשך היום, שעשוי להימשך עד שעות הצהרים המאוחרות. כדאי שיהיו בה כריך או שניים מקמח מלא או שיפון, שמשביע לאורך זמן יותר מאשר לחם מקמח לבן או לחמניה, עם ממרח כמו גבינה, טחינה, טונה, אבוקדו (הגיוון חשוב כדי להרגיל את הילדים לטעמים שונים). כדאי להוסיף פירות ו/או ירקות שאותם אפשר לאכול גם בהפסקות הבאות. מכיוון שהילדים שוהים זמן רב במסגרת החינוכית, עדיף לא לחתוך את הירקות, אלא לתת ירקות מוקטנים - עגבניות שרי, מלפפונים ופלפלונים, גזר גמדי וכד'.

3. ארוחת צהרים - לילדים שנשארים שעות ארוכות בבית הספר או הולכים מיד אחר כך לחוגים, ארוחת עשר בלבד, במיוחד אם לא אכלו ארוחת בוקר - לא מספיקה. תאמו איתם מה יירצו לארוחת צהרים - עוד כריכים? מנה מבושלת (למשל, סלט פסטה או עוף מוקפץ בירקות)? חשוב שלא יישארו רעבים - זה גם פוגם בריכוז, וגם גורם לאכילה לא מבוקרת של מזון מזיק. שוב, שתפו אותם בהחלטות, ורצוי גם בהכנות.

4. אם הילדים רוצים לקנות אוכל בקפיטריה או בקיוסק סמוך לבית הספר, הסבירו להם שבדרך כלל מדובר באוכל עם ערך תזונתי מינימלי, עם הרבה סוכר ושומן, ושכדאי להמעיט בו. הציבו גבולות, אבל בשיתוף עם הילדים - סכמו איתם מראש על כמה פעמים בשבוע הם יאכלו ג'אנק פוד בקפיטריה (רצוי לא יותר מאחת), ומה התקציב שעומד לרשותם. 

5. היו גורם מפקח, לא קובע, אך גם לא מזניח - הילדים כבר גדולים ושואפים לעצמאות ולהחליט עבור עצמם, אך הם עדיין זקוקים להשגחה והכוונה. התעניינו באכילה שלהם מדי פעם - מה אכלו, האם היה טעים, האם הביאו מהבית, האם קנו בחוץ, מה החברים אוכלים. עודדו אותם להשתתף בהכנות, ולהגיד לכם מתי אזלו המצרכים האהובים עליהם, עודדו אותם לגוון ולקחת אחריות על האכילה שלהם. ככה תניחו את היסודות לאכילה נכונה בהמשך חייהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: