10 ביוני 2018

שינה טובה



שליש מחיינו עובר עלינו בשינה. לבריאות טובה ותפקוד יומיומי תקין יש צורך בשינה איכותית במשך פרק זמן, המשתנה לפי הגיל.
החיים המודרניים גרמו לכך שהאדם כבר לא מתעורר בזריחת החמה ונרדם בשקיעתה. האור המלאכותי, מכשירי חשמל כמו מחשב, טלפון וטלוויזיה, עבודה בשעות מאוחרות ועיסוקים שונים גורמים לאנשים ללכת לישון הרבה יותר מאוחר מהרצוי, מה שעלול לגרום לחסך שינה ולנדודי שינה.
נדודי שינה או שינה בלתי-מספקת משפיעים לרעה על איכות החיים והבריאות - עייפות, מצב רוח ירוד, השפעות על הריכוז והזיכרון, כעס ועצבנות. נדודי שינה יכולים להתבטא בקשיי הירדמות, אך גם ביקיצות מרובות בלילה ובשינה שטחית, שאינה מאפשרת חלומות. ישנם הרבה מיתוסים הקשורים בשינה, והפעם אנחנו רוצות לשבור שלושה מיתוסים נפוצים:

שנת לילה ארוכה עוזרת לתפקוד טוב יותר למחרת
לא בהכרח. מה שחשוב זה איכות השינה, הקפה של כל מחזור השינה, כולל הגעה לשנת חלום. אמנם שינה קצרה מ- 6 שעות משפיעה לרעה על הבריאות, אך כך גם שינה ארוכה מ- 9 שעות, עקב הגדלת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

שנת צהרים מונעת הרדמות בלילה
בעיקרון, זה נכון: שינה ממושכת בצהרים מקשה על ההרדמות בלילה. מצד שני,  יש הבדלים בשעון הביולוגי של כל אחד ואחת. יש אנשים שישנים שנת צהרים ונרדמים מצויין בלילה, ויש שערים כל היום, ואפילו בלילה לא מצליחים להרדם. ההמלצה היא לנמנם כ 20-30 דקות בצהרים ולא לישון שינה עמוקה וממושכת. כך מטעינים את הגוף באנרגיה ועוברים בשלום את משבר הצהרים, אבל לא פוגעים באפשרות להרדם בלילה.

אם לא ישנים מספיק בלילה, אפשר להשלים בצהרים. אז זהו, שלא כדאי. בשנת הלילה הגוף עובר את כל שלבי השינה - משינה קלה דרך עמוקה עד לשנת חלום מספר פעמים (מחזורי שינה). כשישנים במהלך היום, האיכות שונה לחלוטין, והשינה לא מאפשרת הרפיה וטעינת מצברים כמו שנת הלילה.
אפשר להשלים בצהרים חסך שינה של לילה אחד, אך חסך שינה שנצבר לאורך זמן לא ניתן להשלמה, והשנ"צ לא תפצה על כל הימים שבהם חלה פגיעה בתפקוד, עקב מיעוט שינה.

כן, גם שינה היא חלק מאורח חיים בריא, ואם את לא מרוצה מהשינה שלך, את מוזמנת לסדנה החווייתית שלנו "לתפוס את הכדורים באוויר - איך לעשות שינוי שנשאר", שתתקיים ב- 20.6.18 בשעות הבוקר בגבעת שמואל. לפרטים והרשמה לחצי כאן.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: