15 באפר׳ 2018

למה ספירת קלוריות לא הכרחית לירידה במשקל?


כמנחות קבוצות לאורח חיים בריא, אנחנו נתקלות בנשים רבות שסופרות קלוריות. ספירת קלוריות היא פעולה מתישה שצורכת זמן, אבל אנחנו מכירות נשים רבות שמחשבות כל מה שנכנס להן לפה, מרגישות אשמות אם עברו את המכסה המומלצת ואז רצות לחדר כושר, כדי להוריד את הכל. 
אמנם רצוי לדעת מה המשמעות של המושג "קלוריה", ושבעוגה יש יותר קלוריות מברוקולי, אבל הנסיון לחשב כל קלוריה ספציפית שנכנסת לפה, הוא בזבוז זמן עצום. ספירת קלוריות גורמת לסועדת לחשב מספרים, במקום להנות מהאוכל.  
לירידה במשקל צריך הרבה יותר מאשר רק ספירת קלוריות. למשל, תרגול גופני, שינה טובה, איזון מתחים, ואיזון מדדים פיזיולוגיים כמו שינויים הורמונליים.
לכן כדאי להציב מטרות ריאליות של הפחתה במשקל, ולהבין מדוע התעסקות בספירת קלוריות לא תעזור בהשגת מטרה זו. הנה כמה סיבות:

1. סביר להניח שאין לך שום מושג כמה קלוריות את באמת צריכה 
מתי מדדת בפעם האחרונה את קצב חילוף החומרים שלך? אם התשובה היא "מעולם לא", אז המספרים שבהם את משתמשת לצורך ספירת קלוריות הם שרירותיים, ולא מתאימים לך אישית. ואם זה כך, למה לתת לאפליקציה כלשהי או להמלצה שקראת בעיתון, לקבוע לך כמה לאכול?

2. את לא באמת יודעת כמה קלוריות הגוף שלך סופג מהמזון
לא כל הקלוריות נספגות באופן שווה. יש הבדל בין מזונות מעובדים למזונות עם הרבה סיבים, וגם סוג החיידקים במעי משפיע על הספיגה.

3. ספירת קלוריות גורמת להתעלמות מסימני  הרעב
כשאת מתמקדת בקלוריות במקום באיכות של המזון שאת אוכלת ואיך את מרגישה בזמן האכילה (רעבה, משועממת, עצבנית וכ'ו), את מתעלמת מסימני הרעב שאיתם נולדת, ואת יוצרת לעצמך הרגלי אכילה שנשלטים על ידי מוקד חיצוני. כשאת אוכלת כי "נשארו לך קלוריות", ולא בגלל שאת רעבה, או שאת לא אוכלת מכיוון ש"נגמרו לך הקלוריות", אפילו אם את כן רעבה, את מתעלמת מאיתותיו של הגוף שלך, ומזיקה לו. תסמכי על הגוף שלך, כי הוא יודע מה הוא צריך, הרבה יותר מאשר איזשהו מספר, שנקבע שרירותית. 

4.  ספירת קלוריות עוזרת לתפיסה המוטעית שאפשר ל"קזז" את המזון שאת אוכלת בעזרת פעילות גופנית
מאמינה שאם כשאוכלים מכניסים אנרגיה, ושבפעילות גופנית מוציאים אנרגיה, אז הן מתקזזות? מתברר שזה לא כך. מקור הקלוריות במזון קובע האם הן יאוכסנו בגוף כשומן או כמקור לאנרגיה. צריך להתאמן במשך המון זמן, כדי לקזז ארוחה גדולה, ואימון כזה גורם לרעב, שמביא לאכילת ארוחה גדולה וחוזר חלילה. החדשות הטובות הן, שהגוף יודע לנהל קלוריות עודפות מדי פעם, בלי להפוך אותן לשומן ולעליה במשקל. 

אז איך אפשר להפסיק לספור קלוריות ולהתחיל לסמוך על הגוף שלך? 
התייחסי לאוכל שלך כאל מזון ולא כאל קלוריות. התייחסי אליו כאל מזונות שלמים ולא כאל רכיבים, שאותם אפשר לתרגם למספרים. אכלי ירקות, פירות, דגנים מלאים וחלבונים רזים. אכלי באופן מודע - לאט, תוך שימת לב לטעם, למרקם ולתחושת הרעב והשובע שלך. אם תאכלי באופן מאוזן רוב הזמן, הגוף שלך יגיב במציאת האיזון שלו, ואין שום צורך בספירת קלוריות. 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: