26 באפר׳ 2018

למה אוכלים במצבי סטרס?

סטרס, "עקה" בעברית, יכול להמשך זמן קצר מאוד, למשל כשמישהו נכנס למסלול הנסיעה שלנו ואנחנו נאלצים לעצור במהירות, או למשך זמן ממושך, כמו בעבודה מלחיצה או חשבון בנק במינוס. 

הסטרס קצר המועד גורם לתגובה של fight or flight - להלחם או לברוח, שבה הגוף עושה רק מה שהוא חייב -  לחשוב בבהירות ולהגיב במהירות. אין זמן ומשאבים להתעסק בפעולות לא חשובות כמו אכילה. ולכן הגוף מפריש אדרנלין, שמעכב את תחושת הרעב. מכירה את אלה שלא אוכלים לפני מבחן או מצגת חשובה? הם נלחצו לפני זמן קצר ולא מסוגלים להכניס כלום לפה. 

הסטרס המתמשך גורם ללחץ מתון שאינו מצריך תגובות חריפות, ולכן מופרש ההורמון קורטיזול. אחד מתפקידיו של הקורטיזול הוא לעודד את הגוף לחדש מאגרי האנרגיה שלו, שהתדלדלו כתוצאה מהתמודדות עם לחץ, ולכן רמות גבוהות של קורטיזול בדם גורמת לתחושה בלתי נגמרת של תאבון מוגבר. עודף התאבון הזה גורם להצטברות של שומן בטני, שהוא השומן המסוכן למחלות לב וכלי דם וסוכרת.

אז מה אוכלים בתקופות של לחץ? מזון "מנחם" שהוא שומני, עתיר סוכר וטעים, כמו חטיפים, מאפים ומתוקים, ובקיצור - פחמימות. האוכל הוא עתיר קלוריות כדי לספק את האנרגיה הזמינה שהגוף הלחוץ צריך, והטעם הטוב שלו מפעיל איזורים במוח שמזכירים לנו דברים נעימים ומשרי ביטחון, כמו בישולים מבית אמא.

במצבים של לחץ מתמשך יורדות רמות הסרוטונין, שאחראי על מצב רוח טוב. כאשר אוכלים פחמימות, רמותיו עולות, ואיתו מצב הרוח. כך שזו עוד סיבה לרצון העז לאכול אוכל עתיר קלוריות וטעים, כאשר נמצאים בלחץ. 

ההשמנה במצבי לחץ לא נובעת רק מהאוכל המנחם, אלא גם מאורח חיים בלתי-בריא באופן כללי. אנשים לחוצים נוטים לא לעשות פעילות גופנית, כי אין להם פנאי ופניות רגשית להשקיע בעצמם. המתח המתמשך עלול לגרום לנדודי שינה ולבעיות שינה, כך שהם גם ישנים פחות ושנתם פחות טובה. גם מיעוט פעילות גופנית ושעות שינה הם גורמי סיכון למחלות מטבוליות, ולכן חשוב להפחית את המתח המתמשך.

איך עושים את זה?
מחליטים לעשות משהו טוב למען עצמך - פעילות גופנית, אפילו מתונה, משפיעה נפלאות על מצב הרוח, כך גם פגישות עם חברות ובילוי זמן עם המשפחה הקרובה. הקפדה על סדר יום שכולל ארוחות קבועות תמנע מצבים של נשנוש אוכל מנחם ומשמין.

בסדנא "לתפוס את הכדורים באוויר - איך לעשות שינוי שנשאר", אנחנו מלמדות איך לצאת מהמצב המעגלי המלחיץ של דיאטה ואיך לאמץ הרגלים של אורח חיים בריא, שעוזרים לשמור על מצב רוח טוב ונינוחות לאורך שנים. מעוניינת? לחצי על הקישור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: