15 באוג׳ 2017

מסע מסביב למזווה/ דליה למדני


לחם וחמאה, מלח ופלפל, עגבניה ולימון, תירס ותפוח אדמה, זית וקפה, ביצים וגבינות - אלה רק כמה מהמאכלים שהם הבסיס למזווה המערבי כיום, ושאותם סוקרת דליה למדני בספרה המקיף, מלא הדעת. 20 פרקים יש בספר, וכל פרק סוקר מצרך אחד - החל ממקורו לפני אלפי שנים, דרך שיטות גידולו ועיבוד ועד הגעתו למערב והשתלבותו בתפריט הנפוץ היום. למדני סוקרת שיטות גידול והכנה, תחליפים ואופנות, מצרפת מנהגים וציטוטים, ובוחנת את הסמליות וההתפתחות של כל מצרך לאורך הדורות. 
כך למשל, בפרק על הזעפרן מסופר על עופיונים בציפוי זהב אמיתי בחצרו של מלך צרפת, שנתנו השראה לציפויים בזעפרן אצל פשוטי העם; בפרק על העגבניות מסופר על האמונה הטפלה בדבר היותן מזיקות לבריאות, שכתוצאה ממנה נכנסו לתפריט האמריקאי רק במאה ה- 19 (כעגבניות משומרות בפחית); בפרק על הביצים - על מקורן של ביצי הפסחא; ובפרק על המלח - על שיטות להפקת מלח.
זהו ספר מקיף קריא ומהנה, שמוסיף הרבה ידע למי שמתעניין במזון ובבישול. הספר הוא שילוב בין ספר מדעי עם רשימה ביביליוגרפית ארוכה, ובין ספר בישול - בסוף כל פרק יש מתכון לא בנאלי, בו נעשה שימוש ברכיב המזון שעליו מסופר בפרק. אפשר לקרוא את הפרקים ופשוט להנות מהתוכן העשיר והמרתק, אפשר ללמוד ממנו הרבה, ולספר אנקדוטות ממנו במסיבות (בעיקר כאלה שנערכות ליד שולחן האוכל), ואפשר להתייחס אליו כאל ספר בישול ולנסות מתכונים קלאסיים כמו פאי דובדבנים (מהפרק על החמאה) או סלט שעועית סרי לנקי (מהפרק על הפלפלת). כל אחד יכול לבחור, ממש כמו באוכל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: